شیمی در مثنوی

چکیده:

نامگذاری سال2007 به نام سال جهانی مولانا و سال 2011 به نام سال جهانی شیمی، به دور از هر گونه قیاس، نشان از اهمیت این دو دارد. در این نوشتار سعی بر آن شده است تا به طور مختصر جنبه های متفاوت شیمی در مثنوی مولانا مورد بررسی قرار گیرد. این مقاله جنبه های شیمی در مثنوی را در سه بخش عمده مورد بحث قرار داده است. در بخش اول مباحث مربوط به کیمیا، بخش دوم قوانین شیمی موجود در مثنوی و بخش سوم مطالب مربوط به آب آورده شده است. در نگاه مولانا، خداوند، بزرگترین کیمیاگر است، چرا که خداوند با عناصر موجود در خاک و حلال آب بزرگترین و عجیب ترین سنتز عالم هستی را انجام داده است.

آب را و خاک را بر هم زدی               زآب و گل نقش تن آدم زدی

ادامه نوشته

سلامی چو بوی خوش آشنایی

 

 

 

بعد از مدتها دوباره برگشتم

اندازه گیری واحد جرم در سیستمهای اندازه گیری :

پیرو مطلب نوشته شده در صفحه8 کتاب شیمی سال اول ( بیشتر بدانید ) میتوان به این نکات اشاره کرد :

همان طور که میدانیم ( کیلو ) به عنوان یک پیشوند به کار میرود و در جلوی هر واحد قرار گیرد آن واحد را به اندازه 10 برابر یا 1000برابر میکند.

حال جای این سوال است که واحد اندازه گیری جرم در SI چیست؟ گرم در نظر گرفته شود یا کیلو گرم ؟

اگر بخواهیم بر طبق واحد متر توجه  شود، باید از واحد گرم استفاده شود، چون پیشوند کیلو در جلوی متر آن را 1000برابر میکند، پس متر واحد کوچکتری است و برای جرم هم باید از واحد گرم که واحد کوچکتر استفاده شود.

ولی باید به این نکته توجه شود که :

(( [ بر طبق نوشته ای در کتاب شیمی هیات مولفان  - جلد اول نوشته دکتر نزهت آذر نیا و دکتر محسن قلمکار معظم سال انتشار 1374- ] جرم بر حسب کیلو گرم ( Kg ) در SI بیا ن میشود . ولی در حال حاضر اشکالی که در این سیستم برای بیان جرم وجود دارد این است که  لغت کیلو که به عنوان پیشوند است در جلوی گرم قرار دارد وآن را 1000برابر میکند که مورد توافق  دانشمندان نیست . بعضی از دانشمندان از گرم و بعضی ها از کیلو گرم به عنوان واحد اندازه گیری جرم به کار میبرند و تا زمانی که دانشمندان ملیتهای مختلف بر روی واحد جرم عبارت جدید یا مقیاس جدید به توافق نرسند، اندازه گیری واحد جرم برحسب کیلو گرم میباشد و تا ان زمان باید به خاطر داشت یک میلی گرم برابر یک میلیونیم واحد جرم در سیستم SI میباشد.))

سلامی دوباره

با سلام خدمت دوستان عزیز

بعداز یکسال و اندی دوباره برگشتم

سبک ترین و سنگین ترین فلزات کدامند ؟

« لیتیوم »سبک ترین و « اسیوم » سنگین ترین فلزات در جهان می باشند . وزن یک سانتیمتر مکعب لیتیوم برابر با 534/0 گرم و وزن همین مقدار اسیوم برابر با 48/22 -
گرم است .پس از اسیوم سنگین ترین فلز « ایریدیم » است که هر سانتیمتر مکعب آن 4/22گرم وزن دارد. یک متر مکعب اسیوم 48/22 تن است که تقریبا برابر وزن 5فیل میباشد.اسیوم یکی از گرانقیمت ترین فلزات جهان است .
لیتیوم فلزی سفید و نرم است که توسط « جان آگوست آفود سون » سوئدی در سال 1817 کشف شد . این فلز دارای برقی نقره ای رنگ است و اغلب از سنگهای معدن « لیپیدولیت و تریخیلیت » که در آفریقا و امریکای جنوبی یافت میشوند ، استخراج می گردد، این فلز د رتماس با آب بلافاصله واکنش نشان داده و « هیدروکسید لیتیوم » بدست می دهد .
اسیوم فلزی سخت ، سفید و شکننده است و به صورت آلیاژ می باشد . این فلز توسط « سیمون تنانت »د ر1803 کشف شد . ایریدیوم نیز توسط همین کاشف د ر1804 کشف شد . ایریدیوم نیز فلز یبسیار سخت با نور نقره ای رنگ است و کاربرد آن بیشتر ازا اسیوم می باشد . د رجه ذوب ایریدیوم 443/2 درجه سنتیگراد است و برای ساختن بوته های آزمایشگاهی د رحرارت های بسیار بالا بکار می رود . اسید بر روی ایریدیوم اثر ندارد و از آن آلیاژی ساخته می شود که در تهیه خودکار و لوازم آزمایشگاهی بکار می رود .
کرم شبتاب چگونه در شب می درخشد ؟
درخشش شبتاب در شب ، منظره ای بسیار جالب را بوجود می آورد چگونگی درخشش بدن این جاندار از دیر باز مورد توجه همگان بوده است در حقیقت شبتاب یک کرم حشره است . نوع نر و ماده این جانور هر دو دارای بال هستند .و رنگ بدن شبتاب تیره و بدنش نرم است و بیشتر بر روی گل ها زندگی می کند . د رنواحی گرمسیر میتوان آنها را بطور دسته جمعی یافت .
قسمت مولد نور بدن این جانور از 2 عنصر شیمیایی به نامهای «لوسیفرین و لوسیفراس » تشکیل شده که در قسمت دمی حشره جای دارد . لوسیفرین د رترکیب با اکسیژن از خود نور ساطع می کند و لوسیفراس بر روی این واکنش تاثیر دارد . جالب است بدانید که این نور هیچ گونه حرارتی ندارد . چنین شیوه تولید نوری را ( ساطع کردن نور توسط موجود زنده ) Bio- Luminescence می نامند . لوسیفرین ماده فعال کننده نور د رشبتاب است . نور ساطع شده از شبتاب زرد یا نارنجی است . آیا میدانید علت تولید نور در این جاندار چیست ؟ دو احتمال وجود دارد : اول آنکه شاید نوع نر و ماده برای جلب یکدیگر از خود نور ساطع کنند و دوم آنکه شاید برا ی ترساندن پر ندگان و جلوگیری از حمله آنان این کار را می کنند .

مطالب جالب علمی

 -ماده تاریک

می‌دانیم که حدود ۸۴ درصد از ماده در جهان نه نوری را جذب می‌‌کنند و نه نوری از خود منتشر می‌کنند، چیزی که به آن ماده‌ی تاریک گفته می‌شود. ماده‌ی تاریک حتی به صورت غیر مستقیم نیز قابل مشاهده نیست اما وجود آن از طریق تأثیر بر نیروی گرانشی ماده‌ی مرئی، اشعه و ساختار انبساطی جهان قابل اثبات است. به نظر می‌رسد فضاهای بین کهکشانی مملو از این ماده‌ی عجیب باشند و ممکن است آن‌ها از ذرات بنیادی ناپایداری که بنا بر قوانین مکانیک کوانتوم دائماً در فضای بین کهکشانی به وجود می‌آیند و از بین می‌روند (WIMP) به وجود آمده باشند. تلسکوپ و آشکارسازهای زیادی در سراسر کره‌ی زمین و خارج از جو به بررسی WIMP ها اختصاص یافته‌اند اما هنوز هیچ‌کس نمی‌داند ماده‌ی تاریک از چه ساخته شده است.

جدول تناوبی براساس اربیتالها

کلیپ های زیبای شیمی

ابررسانا - فروفلوید

سوالات تستی آزمون دکتری94

سوالات تستی آزمون دکترای شیمی فیزیک سال94

سال نو مبارکککککککککککککککککککککککککککک