گل های بابونه

حرف های یک شیمیست با خدا+خودش

گل های بابونه

حرف های یک شیمیست با خدا+خودش

حج

از کتاب پدر ، مادر ، ما متهمیم: خواهر ، برادر روشنفکرم: حجی که تو راست گفتی و مسخره کردی ! این حج حاجی است ، حج ابراهیم ، میعاد هر سال و هر نسل انسان است با ابراهیم! چه میعادی؟ که چه بکند؟ برسر نهضتی که او در جهان آغاز کرد باز با او همه سال پیمان ببندد و هر نسلی در زندگی با او عهد کند چه نهضتی؟ برای تولین بار ، نهضت استقرار توحید و نابودی شرکو خواهید گفت ، حالا که شرک نیست ، بت ها را هم که او شکست . حالا دیگر بتی وجود نداردریال چرا وجود دارد و بیشتر و قوی تر از همیشه وجود دارد! ابراهیم فقط یک شخصیت تاریخی نیست ، پیامبران بعد از او ، حتی پیامبر من ادامه دهنده ی راه اویند. پس راه ابراهیم راهی است که هنوز روندگان باید براهش بروند ، و نهضتش ، نهضت زندگی است ، و شرکی که او با آن مبارزه می کرد امروز بیشتر از زمان او بر جهان حکومت می کند ، و بدتر و خشن تر ، اما پنهانی!



حج یک نملیش عظیم بشری است ، هر سال و هر نسل ، هر انسانی موظف است که از رندگی و نظام اجتماعی بند ها و پیوند های خود ببرد و جامه و نشان و رنگ های طبقاتی و نژادی و خانوادگی و همه ی مرز و بند های پوچ و زشتی را که زندگی بر انسان تحمیل کرده و بشریت را قطعه قطعه کرده است همه را بریزد و در یک برابری بی رنگ و آزاد ، کفن پوش شود و وارد صحنه ی پر شکوهی گردد که در آن ، هر فردی نقش ابراهیم و داستان پر حرکت و پر هیجان این مهاجر مجاهد تاریخ را بازی می کند ، صحنه ای که در آن ، هر فردی نقش ابراهیم و داستان پر حرکت و پر هیجان این مهاجر مجاهد تاریخ را بازی می کند ، صحنه ای که در آن هرکسی بازیگر نقش اول است و در چنان مراسم پر تکان و انقلابی ، با تمام حرکات و حالات و اطوارش ، خاطره ی عظیم ابراهیم و هاجر و اسمعیل را تجدید میکند و تجسم می بخشد ، حج نمایش برابری انسان ها ، وحدت ملت ها و طبقات ، طواف عشق و توحید ، سعی کار و جهاد ، هجرت بسوی شناخت و بازگشت به سوی شعور و نیل به سر منزل عشق و ایده آل و جشن خون و قربانی اسمعیل خویش و بالاخره جشن پیروزی ابراهیمی هر فردی بر شیطان های سه گانه ی تاریخ و جامعه و درون است.   

محور اصلی حج نقطه ای است که قبله ی انسان هاست و نقطه مرکزی طواف یعنی کانون همه ی حرکات زندگی فرد و آن خانه هاجر است ، آرامگاه هاجر است.

عجب یک کنیز که با ابراهیم همگامی کرد عملش مانند اعمال ابراهیم به عنوان مناسک و فرائض حج همه ساله به وسیله میلیون ها مسلمان تقلید و تجدید می شود آری ، همه چیز نابود شونده است جز آنچه رو به خدا دارد خدا از میان همه پیامبرانش ، مصلحا نش، مقربانش ، عزیزانش ، و همه مردم جهان ، یک سرباز گمنام انتخاب می کند ، و مدفن او را پهلوی خانه خود مصاف هر سال و هر نسل تاریخ بشری اعلام می کند. او کی است؟ او برخلاف آن مذهبی که زن را یک انسان پست وحقیر و مهجور می داند ، این خدا از میان همه ی این چهره ها در تاریخ ، یک زن ، "هاجر" را انتخاب می کند ، یک اسیر ، یک مادر ، و اورا در جوار کعبه دفن می کند ، و مزار او را جزء خانه خودش اعلام می کند و به همه ی انسان ها ، حتی پیامبران بزرگش فرمان می دهد که برگرد این خانه طواف کنند ، این است ک آن حجی که هر عملش رمزی است و درس و حکمتی و تهذیبی و اصلاحی و در حج است که مسلمین یکدیگر را بهتر می شناسند و برای خیر و صلاح یکدیگر و خیر عموم مسلمین می اندیشند و مصمم می شوند و پیمان همکاری و همنشینی و تعاون می بندند...
نظرات 2 + ارسال نظر
اسمان سه‌شنبه 15 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 06:46 ب.ظ http://www.aseman2007.blogfa.com

سلام
از بزرگواریتون ممنونم
راستی شما اهل اردبیلین ؟؟؟
من میخوام چندتا سوال بژرسم ازتون ممکنه؟؟اگه ممکنه خبرم کنین
من تا نیم ساعت دیگه هستم
ممنون

نورا پنج‌شنبه 17 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 10:00 ق.ظ http://barayjozto.blogfa.com

سلام مطلب خیلی جالبی بود
ممنون شیمیستِ آروم(فقط حس میکنم که آرومی! جدی نگیر)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد